"kepadAdaMu aku memoHON....kepadaMu juga aku BEserah.."

tetapdihearty

tetapdihearty

15 September, 2013


TUJUAN PENILAIAN DAN PENGUJIAN

Penilaian dan pengujian didalam sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran adalah sangat penting.  Jika dilihat dari segi kepentingan dan fungsi kedua-dua perkara tersebut secara mendalam maka dapat kita lihat dan ketahui makanismanya dalam institusi pendidikan yang yang tergolong sebagai subtopik atau pun sebahagian daripada sistem pendidikan.   Sesuatu pengujian yang diadakan terhadap pelajar jika dilihat secara kasar maka kita akan melihat ianya sebagai suatu proses yang diadakan hanyalah sebagai adat dan kebiasaan diadalam proses pendidikan iaitu pada setiap akhir sesuatu tempoh pembelajaran pada kebiasaanya akan ada pengujian.  Contohnya ujian atau kuiz yang ditadbiri guru keatas murid-murid setelah sesuatu proses pengajaran berlaku. 
Sebenarnya jika kita lihat secara mendalam dan ratapi terhadap sesuatu yang diadakan dan diurustadbir dalam sesuatu perkara itu sememangnya ia mempunyai tujuan dengan  makanismanya yang tersendiri.  Disini perkara yang dikhususkan adalah pengujian.  Pengujian adalah suatu proses untuk mendapatkan contohan pelakuan yang diperlihatkan oleh murid dalam keadaan yang dikawal atau ditentukan.  Maklumat yang diperolehinya akan dijadikan dasar  untuk membuat penilaian atau pengadilan.[1]
Pengujian merupakan medium yang bersifat realistik dan ianya sangat penting dalam sesuatu institusi dan industri, tidak kira apa jua sekalipun bahkan sememangnya digunakan dalam menetapkan dan menilai sesuatu yang makanismanya bergantung mengikut matlamat dan objektif yang dikehendaki.   Pengujian yang dilakukan didalam bilik darjah akan memberi maklum balas kepada guru iaitu daripada maklumat yang diperolehi dari proses pengujian tersebut akan dinilai ada diratapi.  Daripada situasi ini, guru akan mengetahui akan keputusan tentang apa yang diharapkan.  Pada kebiasaannya, guru mengunakan medium ini untuk mengetahui tahap pengetahuan, penguasaan dan pemahaman pelajar terhadap sesuatu pembelajaran.  


Ekoran daripada ini, guru akan sedia maklum dan sedar akan kekurangan dan kelemahan dan kemajuan yang ada pada pelajar terhadap pembelajaran didalam proses P&P yang mungkin difaktori oleh keupayaan, kesesuaian dan kemahiran guru dalam menyampaikan dan mengurustadbir proses pengajaran ataupun masalah-masalah lain yang dihadapi oleh pelajar.  Daripada ini, guru akan dapat memperbaiki skill ataupun teknik dalam menambahbaikan pengajaran demi kebaikan pelajar dengan mengubah strategi pengajaran agar lebih bersesuaian dengan keperluan pelajar atau mengulang dengan mengunakan strategi yang sama dan sebagainya.  Selain itu, pada peringkat ini juga ibubapa dan guru akan dapat mengetahui tentang perkembangan dan keupayaan anak-anak mereka melalui pendedahan dan pemberitahuan ini.  Daripada ini ibubapa sekaligus akan mengetahui dan memberikan dorongan kepada anak-anak untuk penambahbaikan mereka.
Pengujian dan penilaian yang dijalankan sepanjang tempoh pengajaran dan pembelajaran yang berlangsung akan memperlihatkan perkembangan dan penguasaan dalam jangka masa tertentu.  Pengesanan tahap kemajuan yang berterusan akan memungkinkan guru mengetahui masalah yang dihadapi oleh pelajar secara khusus dan tepat.   Bersehubungan dengan ini guru akan menyelidik aspek dan kemahiran dan faktor luaran yang sering menimbulkan masalah terhadap pelajar yang mungkin memerlukan bimbingan dan kaunseling.  Maklumat ini sememangnya amat perlu bagi membuat tindakan penambahbaikan iaitu dengan menyediakan latihan khusus atau pemerhatian yang lebih kepada murid berkenaan supaya masalah yang dihadapi dapat diatasi.
Tambahan pula dari segi pencapaian, proses pengujian dan penilaian pada peringkat akhir sesi pembelajaran seperti UPSR, PMR dan SPM akan memperlihatkan semua tentang penguasaan murid tentang sesuatu yang diajar.  Selain itu, penilaian yang bercorak formal ini bertujuan  untuk mengredkan dan memberi pengiktirafan kepada pelajar sama ada cemerlang, sederhana atau gagal berdasarkan pencapaian yang ditunjukkan oleh mereka dalam peperiksaan.

Lain pula dari segi pemilihan dan penempatan, pengujian dan penilaian dijalankan bertujuan bagi menentukan diri mereka tergolong dalam kumpulan yang mempunyai tahap kebolehan dan keupayaan tertentu dan pada kebiasaanya ianya diadakan pada awal sesi pengajaran.  Pembahagian pelajar kepada kumpulan yang dikenalpasti kebolehan dan keupayaan mereka akan memudahkan guru mengfokus dan menyesuaikan pengajaran mengikut tahap masing-masing. Sebelum situasi ini, pengujian dan penilaianlah yang dijadikan sebagai medium untuk mengenalpasti kebolehan pelajar dan seterusnya  menentukan kelompok dan aliran yang layak untuk diceburi oleh pelajar yang terpilih.[2]
Penilaian dan pengujian didalam sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran adalah sangat penting.  Jika dilihat dari segi kepentingan dan fungsi kedua-dua perkara tersebut secara mendalam maka dapat kita lihat dan ketahui makanismanya dalam institusi pendidikan yang yang tergolong sebagai subtopik atau pun sebahagian daripada sistem pendidikan.   Sesuatu pengujian yang diadakan terhadap pelajar jika dilihat secara kasar maka kita akan melihat ianya sebagai suatu proses yang diadakan hanyalah sebagai adat dan kebiasaan diadalam proses pendidikan iaitu pada setiap akhir sesuatu tempoh pembelajaran pada kebiasaanya akan ada pengujian.  Contohnya ujian atau kuiz yang ditadbiri guru keatas murid-murid setelah sesuatu proses pengajaran berlaku. 
Penilaian formatif
Penilaian formatif merupakan penilaian yang dilaksanakan bagi tujuan memperoleh maklumat bagi memperbaiki dan penambahbaikan kurikulum. Dari sudut pengajaran adalah lebih berkesan dengan memecahkan subjek kepada unit pembelajaran yang kecil atau pun satu bab dalam buku teks yang dibahagikan dengan jelas yang mengambil masa satu, dua atau tiga minggu untuk menghabiskan pengajaranya. Untuk penilaian ini, ujian kemajuan berbentuk diagnostik dibina untuk menentukan dan mengesan sama ada setiap pelajar sudah menguasai subtopik-subtopik tersebut atau pun tidak sebelum melangkah kepada topik yang baru.
Tujuan penilaian formatif adalah untuk mengesan, mengetahui dan menentukan keadaan tahap penguasaan pelajar akan perkara yang telah diajar serta untuk memperbaiki pengajaran dan pembelajaran.  Disamping itu, ianya juga dapat meningkatkan pencapaian pelajar pada akhir sesuatu pengajaran. Hal ini dapat dilihat melalui ujian-ujian yang dikendalikan dan dapat memperlihatkan kelemahan-kelemahan yang wujud sama ada pada penyampaian guru atau penguasaan murid dan seterusnya gur akan membuat pembaikan agar murid dapat menguasai dengan lebih baik.  Situasi ini kan menolong pelajar menguasai sesuatu unit atau topik pembelajaran dan hal ini memungkinkan mereka memprolehi pencapaian yang lebih baik.
Penilaian Formatif juga dapat memperbaiki kualiti serta dapat meramal pencapaian pelajar. Menjadi kepuasan kepad seorang guru apabila dapat meningkatkan pencapaian murid dari semasa kesemasa.  Dengan mengadakan ujian formatif, guru dapat meningkatkan pencapaian dan mengekalkan pencapaian yang memuaskan. Hal ini dapat dilakukan melalui perbandingan diantara pencapaian murid sekarang dengan pencapaian murid lalu melalui rekod melalui ujian formatif yang telah dikendalikan dan mencatatkan masalah yang dihadapi oleh murid dahulu serta langkah penyelesaian yang telah diambil. Dengan cara ini, guru dapat mengekalkan prestasi pelajar dan meramal pencapaian pelajar pada akhir penggal.   Contoh bagi penilaian formatif ialah ujian bulanan dan sebagainya.
Penilaian Sumatif
Penilaian Sumatif merupakan penilaian yang mengarah lebih kepada penilaian menyeluruh iaitu sejauh mana hasil yang lebih meluas diperoleh daripada keseluruhan kursus atau sebahagian besar daripadanya. Contoh bagi penilaian sumatif ialah seperti UPSR, PMR, SPM dan sebagainya.[3]
Tujuan penilaian sumatif bukanlah untuk membantu murid secara individu dalam meningkatkan pencapaian sebaliknya ialah untuk menentukan sejauhmana objektif-objektif ssuatu bidang mata pelajaran yang telah disampaikan oleh guru semasa pembelajaran berlangsung dibilik darjah telah dicapai oleh murid. Dengan berdasarkan objektif yang ditetapkan melalui pembinaan jadual penentuan ujian, peratusan objektif yang dapat dicapai oleh pelajar dapat diketahui.  Selain itu juga, penilaian ini juga bertujuan untuk pengredan kepada murid berdasarkan pencapaian yang ditunjukan dalam peperiksaan yang diadakan. Dengan adanya gred ini, akan memudahkan guru untuk membuat perbandingan antara individu dalam sat-satu bilik darjah atau membuat perbandingan mengikut tingkatan atau kumpulan pelajar. Dengan cara ini guru boleh membuat kesimpulan peringkat pencapaian pelajar mengikut kumpulan tertentu contohnya kumpulan pelajar lemah, sederhana dan cemerlang. 
Sebenarnya jika kita lihat secara mendalam dan ratapi terhadap sesuatu yang diadakan dan diurustadbir dalam sesuatu perkara itu sememangnya ia mempunyai tujuan dengan  makanismanya yang tersendiri.  Disini perkara yang dikhususkan adalah pengujian.  Pengujian adalah suatu proses untuk mendapatkan contohan pelakuan yang diperlihatkan oleh murid dalam keadaan yang dikawal atau ditentukan.  Maklumat yang diperolehinya akan dijadikan dasar  untuk membuat penilaian atau pengadilan.[4]
Pengujian merupakan medium yang bersifat realistik dan ianya sangat penting dalam sesuatu institusi dan industri, tidak kira apa jua sekalipun bahkan sememangnya digunakan dalam menetapkan dan menilai sesuatu yang makanismanya bergantung mengikut matlamat dan objektif yang dikehendaki.   Pengujian yang dilakukan didalam bilik darjah akan memberi maklum balas kepada guru iaitu daripada maklumat yang diperolehi dari proses pengujian tersebut akan dinilai ada diratapi.  Daripada situasi ini, guru akan mengetahui akan keputusan tentang apa yang diharapkan.  Pada kebiasaannya, guru mengunakan medium ini untuk mengetahui tahap pengetahuan, penguasaan dan pemahaman pelajar terhadap sesuatu pembelajaran.  
Ekoran daripada ini, guru akan sedia maklum dan sedar akan kekurangan dan kelemahan dan kemajuan yang ada pada pelajar terhadap pembelajaran didalam proses P&P yang mungkin difaktori oleh keupayaan, kesesuaian dan kemahiran guru dalam menyampaikan dan mengurustadbir proses pengajaran ataupun masalah-masalah lain yang dihadapi oleh pelajar.  Daripada ini, guru akan dapat memperbaiki skill ataupun teknik dalam menambahbaikan pengajaran demi kebaikan pelajar dengan mengubah strategi pengajaran agar lebih bersesuaian dengan keperluan pelajar atau mengulang dengan mengunakan strategi yang sama dan sebagainya.  Selain itu, pada peringkat ini juga ibubapa dan guru akan dapat mengetahui tentang perkembangan dan keupayaan anak-anak mereka melalui pendedahan dan pemberitahuan ini.  Daripada ini ibubapa sekaligus akan mengetahui dan memberikan dorongan kepada anak-anak untuk penambahbaikan mereka.
Pengujian dan penilaian yang dijalankan sepanjang tempoh pengajaran dan pembelajaran yang berlangsung akan memperlihatkan perkembangan dan penguasaan dalam jangka masa tertentu.  Pengesanan tahap kemajuan yang berterusan akan memungkinkan guru mengetahui masalah yang dihadapi oleh pelajar secara khusus dan tepat.   Bersehubungan dengan ini, guru akan menyelidik aspek dan kemahiran dan faktor luaran yang sering menimbulkan masalah terhadap pelajar yang mungkin memerlukan bimbingan dan kaunseling.  Maklumat ini sememangnya amat perlu bagi membuat tindakan penambahbaikan iaitu dengan menyediakan latihan khusus atau pemerhatian yang lebih kepada murid berkenaan supaya masalah yang dihadapi dapat diatasi.

Tambahan pula dari segi pencapaian, proses pengujian dan penilaian pada peringkat akhir sesi pembelajaran seperti UPSR, PMR dan SPM akan memperlihatkan semua tentang penguasaan murid tentang sesuatu yang diajar.  Selain itu, penilaian yang bercorak formal ini bertujuan  untuk mengredkan dan memberi pengiktirafan kepada pelajar sama ada cemerlang, sederhana atau gagal berdasarkan pencapaian yang ditunjukkan oleh mereka dalam peperiksaan.[5]

Lain pula dari segi pemilihan dan penempatan, pengujian dan penilaian dijalankan bertujuan bagi menentukan diri mereka tergolong dalam kumpulan yang mempunyai tahap kebolehan dan keupayaan tertentu dan pada kebiasaanya ianya diadakan pada awal sesi pengajaran.  Pembahagian pelajar kepada kumpulan yang dikenalpasti kebolehan dan keupayaan mereka akan memudahkan guru mengfokus dan menyesuaikan pengajaran mengikut tahap masing-masing. Sebelum situasi ini, pengujian dan penilaianlah yang dijadikan sebagai medium untuk mengenalpasti kebolehan pelajar dan seterusnya  menentukan kelompok dan aliran yang layak untuk diceburi oleh pelajar yang terpilih.[6]
            Objektif disini bukan sahaja tertumpu kepada tujuan aktiviti pengujian tersebut tetapi jika dilihat kepada konteks isi kandungan soalan dalam sesuatu proses pengujian juga harus jelas, mudah difahami dan ditanggapi oleh pelajar.
Contohnya, soalan yang diajukan terlalu umum dan bahasa yang digunakan tidak sesuai yang telah membawa kekeliruan kepada pelajar.[7] Berdasarkan contoh, dari sini dapat kita lihat pengkhususan tentang apa yang hendak diuji adalah pada tahap minima atau pun tiada dan terdapat pengaruh lain.  Dan jika perkara ini digunakan dalam sistem pengujian ianya akan merugikan sesuatu proses tersebut ini kerana ujian tersebut tidak mempunyai objektif dan tujuan yang jelas. 
Secara kesimpulanya peperiksaan merupakan salah satu kaedah pengujian yang dijalankan secara sistematik yang bertujuan untuk mengetahui tahap pengetahuan, penguasaan dan pemahaman pelajar terhadap pembelajaran tempoh masa yang tertentu. Proses pengukuran memerlukan alat yang mempunyai ciri yang tertentu.  Bersehubungan dengan ini, ujian merupakan alatnya. Tetapi, yang pertama persoalanya kenapa ujian tersebut dibuat atau dengan kata lain apa objektifnya? Dari sini, dapat kita lihat bahawa setiapa peperiksaan atau ujian sememangnya wajib mempunyai objektif dan tujuan yang jelas.







[1] Raminah Haji Sabran, 1991. Penilaian dan pengujian Bahasa Malaysia: Penerapannya pada peringkat sekolah rendah.  Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
[2] Mohktar Ismail (2009),Pentaksiran Pendidikan Edisi Kedua. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
[3] Mohktar Ismail (2009),Pentaksiran Pendidikan Edisi Kedua. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

[4] Raminah Haji Sabran, 1991. Penilaian dan pengujian Bahasa Malaysia: Penerapannya pada peringkat sekolah rendah.  Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
[5] Mohd Isha Awang (2008), Pengukuran dan Penilaian Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
[6] Mohktar Ismail (2009),Pentaksiran Pendidikan Edisi Kedua. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
[7] Mohamad Najib Abdul Ghafar (1997), Pembinaan & Analisis Ujian Bilik Darjah Jilid Pertama. Johor Darul Ta’zim: PENERBITAN UTM PRESS UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA.

No comments:

Post a Comment